دكتر صحرايي در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش تاكيد كرد:

هيچ آموزشي نمي تواند گزينش بد نيروهاي داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران كند

وزير آموزش و پرورش گفت: هيچ آموزشي نمي تواند گزينش بد نيروهاي داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران كند. بايد در گزينش افراد براي جذب در آموزش و پرورش دقت و ظرافت بيشتري به خرج داده شود.

رضا مراد صحرايي وزير آموزش و پرورش در هزارو بيست و نهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با ارائه گزارشي از فعاليت ها و دستاوردهاي آموزش و پرورش، گفت: هيچ آموزشي نمي تواند گزينش بد نيروهاي داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران كند بايد در گزينش افراد براي جذب در آموزش و پرورش دقت و ظرافت بيشتري به خرج داده شود.

وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: درگزينش داوطلبان ورود به آموزش و پرورش بايد صلاحيت هاي حرفه اي، اختصاصي و عمومي آنها به دقت مورد بررسي قرار گيرد. گزينش و جذب نيرو براي آموزش و پرورش بايد با آرامش و فرصت كافي انجام شود.

صحرايي با اشاره به اينكه سرنوشت آينده فرزندان اين سرزمين در دستتان معلم است، گفت: يك كانون ارزيابي براي گزينش نيروهاي داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگيان ايجاد كرده ايم. اين كانون به دقت به ارزيابي صلاحيت هاي حرفه اي، عمومي و اختصاصي داوطلبان مي پردازد.

وي افزود: ظرفيت پذيرش دانشگاه فرهنگيان براي سال تحصيلي جديد 30 هزار نفر است كه هر سال 5 هزار نفر تا رسيدن به مرز 40 هزار نفر به آن اضافه مي شود.

وي اظهار كرد: براي اولين بار در بهمن ماه سال 1402 كنكور ويژه تربيت معلم برگزار مي شود لذا تا مهر سال آينده فرصت داريم كه نيروهاي داوطلب ورود به آموزش و پرورش را از لحاظ  صلاحيت هاي فردي و حرفه اي گزينش و جذب كنيم.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه شوراي عالي آموزش و پرورش بايد برنامه و طرح هاي تربيتي را از معاونت، سازمان ها و دانشگاه هاي وابسته به آموزش و پرورش مطالبه كند، تصريح كرد: فعاليت هاي تربيتي در مدارس بايد مورد توجه جدي دست اندركاران نظام تعليم و تربيت قرار گيرد.  

وزير دولت مردمي با اشاره به ضرورت دقت در انتخاب و انتصاب مديران مدارس، اضافه كرد: شيوه نامه، آئين نامه انتخاب و انتصاب مديران مدارس به استان ها اعلام شده است. هدف ما از اعلام اين شيوه نامه انتخاب و انتصاب مديران توانمند، اثرگذار، خلاق و نوآور و متعهد به اهداف نظام تعليم و تربيت است.

صحرايي با اشاره به اينكه سند هنوز به كف مدرسه نرسيده است، افزود: بايد راهنماي اجراي سند تحول بنيادين در مدرسه تهيه و تدوين شود تا مبناي برنامه ريزي و عمل مدارس قرار گيرد.

وي افزود: شاخص هاي ارزيابي سند تحول بنيادين بايد هر چه سريعتر تدوين شود. براي هر موضوع سند بايد مشخص كنيم چه كاري انجام شده است.

وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: برگزاري دوره هاي ضمن خدمت جهت آشنايي  فرهنگيان با سند تحول بنيادين يك ضرورت انكارناپذير است چون محور اصلي اجراي سند تحول در مدرسه، معلم است.

صحرايي با اشاره به ظرفيت هاي شوراي عالي آموزش و پرورش براي كمك به نظام تعليم وتربيت، گفت: يكي از وظايف شوراي عالي بررسي و تصويب برنامه هاي درسي و تربيتي كليه موسسات آموزشي كشور كه در حوزه آموزش و پرورش فعاليت دارند، مي باشد. اين يك ظرفيت بي نظيري است كه بايد از آن براي نظام مند كردن فعاليت هاي آموزشي و پرورشي استفاده كرد.

 وي در پايان پيشنهاد كرد: جلسات شوراي عالي آموزش و پرورش به جاي اينكه در دفتر وزير تشكيل شود در مدارس، سازمان ها و دانشگاه هاي وابسته به آموزش و پرورش برگزار شود.